A „szófogadó” gyermek

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Következő blog cikkünkben szeretnénk összefoglalni, milyen tippeket ad számunkra az Alkalmazott Viselkedéselemzés tudománya az együttműködés kialakításával kapcsolatban. Hogyan érhetjük el, hogy gyermekünk „szót fogadjon” nekünk, azaz együttműködőn viselkedjen? Egyáltalán mit jelent az együttműködés?

Mit jelent a “gördülékeny együttműködés”?

Gördülékeny együttműködés, azaz “szófogadás” alatt azt értjük, hogy gyermekünk az esetek nagy részében megteszi, amire kérjük, ráadásul úgy, hogy nem kell százszor megismételnünk a kérésünket. Az Alkalmazott Viselkedéselemzés témakörében végzett tudományos kutatások szerint ez a fajta együttműködés kialakítható büntetés alkalmazása nélkül is. A kulcs tehát nem az lesz, hogy ha gyermekünk nem „engedelmeskedik”, megbüntetjük, vagy épp hangosabban rászólunk. A kulcs az együttműködés jutalmazása, azaz megerősítése. De milyen lépésekben juthatunk el a gördülékeny együttműködésig?

Minőségi játékidő

A minőségi együtt töltött idő azt jelenti, hogy úgy játsszunk gyermekünkkel, hogy az ő motivációját és érdeklődését követve, 100%-osan neki szentelve a figyelmünket, megpróbálunk bekapcsolódni a játékába, és a jelenlétünkkel még élvezetesebbé téve azt. Például, ha tudjuk, hogy gyermekünk szereti az éneklést, és imádja Halász Juditot, gyurmázás közben elénekelhetjük neki a kedvenc dalait, és készíthetünk Jutka néni figurát a gyurmából. Vagy ha imád autózni, megpróbálhatjuk kreatívan még viccesebbé, motiválóbbá tenni a helyzetet azzal, hogy utat építünk az autóknak, vagy épp lecsúsztatjuk őket egy karton dobozból épített csúszdán. Mindeközben pedig nem adunk neki utasításokat, feladatokat, és nem kérdezgetjük– ehelyett egyszerűen narráljuk a játékot, azaz kijelentő mondatokban leírjuk, mi történik (pl. „Hú, de gyorsan megy ez a kék autó!”). Ezzel a szókincsét is bővíthetjük, nem utolsó sorban pedig nem árasztjuk el olyan utasításokkal, amiket abban a helyzetben semmi kedve nem lenne követni (pl. „Told ide az autót!”), ezáltal csak azt tanulná meg, hogy anya és apa utasításaira nem szükséges odafigyelni. Minden nap szakítsunk időt az elvárások nélküli, kreatív, szórakoztató közös játékra! Ez önmagában nagyon sokat segíthet az együttműködés kialakításában.

A dicséret alkalmazása

Játék közben, és a nap minden más szakaszában is, mindig emeljük ki, ha olyasmit látunk, amiben meg szeretnénk erősíteni a gyermekünket, azaz amiből többet szeretnénk látni a jövőben. Mindig mondjuk el, hogy mi volt a jó abban, amit gyermekünk csinált (pl. „Annyira szépen betetted az üveggolyót a dobozba, ez szuper!”). Ezeket a dicséreteket „viselkedés-specifikus dicséreteknek” hívjuk, és kutatások szerint igen hatékonyak az együttműködő kapcsolat kialakításában.

Kevesebb, könnyű utasítás

Általánosságban csökkentsük az utasításaink számát! Gondoljuk át jól, hogy egy adott helyzetben érdemes-e megkérnünk valamire a gyermekünket. Ha például épp mosogatunk, és nem tudunk a gyermekre koncentrálni, és tudjuk, hogy gyermekünk nem motivált a rendrakásra, ne kérjük meg, hogy pakoljon össze. Ha ilyenkor adunk utasítást, és gyermekünk nemet mond vagy figyelmen kívül hagyja a kérésünket, mi pedig nem tudunk odamenni hozzá, hogy pl. együtt elkezdjük a pakolást, akkor

– ismételgetni fogjuk az utasítást, és a gyermek esetleg megtanulja, hogy csak a 6. alkalomra kell „szót fogadni”

– a gyermek nem pakol össze, mi pedig mosogatunk tovább, gyermekünk tanulási történetébe pedig beépül, hogy „anya kéréseire nem kell odafigyelni”.

Segítségadás

Az együttműködés kialakításakor vagy épp újra építésekor adjunk inkább kevesebb utasítást, motivált helyzetekben (pl. tudjuk, hogy gyermekünk ki akar menni, akkor kérjük meg, hogy keresse meg a cipőjét), és, ha gyermekünk megcsinálta, amire kértük, nagyon dicsérjük meg, a már jól ismert „viselkedés specifikus” dicséretekkel. Ezután fokozatosan növelhetjük az utasítások számát és nehézségét. Ha a gyermek nem kezdi el, amire megkértük, segítsünk (pl. mutassunk rá a cipős kosárra, vagy épp együtt fogjunk meg egy autót, és tegyük a dobozba).

Ha szeretnél még többet megtudni az együttműködés kialakításáról, szeretettel várunk “Már százszor megmondtam!” workshunkon!

Register. Get a FREE course. Collect BACB CEUs!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó cikkek